Rotterdam een stad met kansen.

Rotterdam kan niet stuk. Steeds meer mensen bezoeken de stad. De economie groeit. Nieuwbouwprojecten zijn snel verkocht en de huizenprijzen blijven stijgen. Maar wat maakt Rotterdam aantrekkelijk? Waar liggen de kansen en waar schuilt het gevaar? Ontwikkelaars Robin Von Weiler en Vincent Taapken en makelaar Peter Nederpelt over de status van de stad en hun dromen voor Rotterdam.

Naam:
Peter van Nederpelt

Geboren in:
1961

Beroep:
Vastgoedadviseur en makelaar bij Ooms.

Ambitie:
De stad nog aantrekkelijker maken voor nationale en internationale bedrijven om een nog beter vestigingsklimaat te creëren.

Meest trots op:
Van stad zonder hart in 1940. Naar metropool in 2018.

Naam:
Vincent Taapken

Geboren in:
1974

Beroep:
Projectontwikkelaar bij New Industry.

Ambitie:
De traditionele vastgoedsector omvormen tot een informeler bedrijf gericht op het creëren van multifunctionele ontmoetingsplaatsen. Zorgvuldige programmering van de stad die meer gericht is op de behoeften van mensen en lokale kwaliteiten.

Meest trots op:
Succesvolle herontwikkeling van de Piekstraat met de twee voormalige fabrieken en straks een toren aan de Maas op het Eiland van Feijenoord.

Naam:
Robin von Weiler

Geboren in:
1956

Beroep:
Lange termijn investeerder, VWI (Von Weiler Investments).

Ambitie:
Nog lang aan Rotterdam te kunnen werken.

Meest trots op:
De Meent; in 10 jaar van duffe uitzendstraat tot de aantrekkelijkste winkelstraat van het centrum.

Het Manhattan aan de Maas. Rouwdouwstad pur sang. Plaats waar, als je hard werkt, alles mogelijk is.

Rotterdam! Voor u allen bekend terrein…

Robin: Jazeker. Ik ben geboren in Parijs en woon op drie jaar na mijn hele leven in Rotterdam. Sinds 1960 in de wijk 110 Morgen in Hillegersberg-Schiebroek. Destijds een woonwijk die net was opgeleverd. Geweldige tijd gehad. In Rotterdam gebleven en nu ruim veertig jaar werkzaam in het vastgoed.

Vincent: Ik ben geboren in 1974 op de zuidoever en groeide op tussen de vele bouwhekken. Ik heb hier Bedrijfskunde gestudeerd en heb, voor ik aan de slag ging als ontwikkelaar, jarenlang bij diverse horeca in de stad gewerkt. Rotterdam was toen nog geen aantrekkelijke stad hoor.

Peter: Rotterdam is de laatste jaren pas echt tot bloei gekomen. Het is er meer en meer gaan bruisen. Van retail tot leisure en van wonen tot werken. Ja, Rotterdam is echt mijn stad. Ik ben er trots op.

Aantrekkelijke Stad, zo luidt het thema van de EVR dit jaar. Is Rotterdam in jullie ogen eigenlijk een aantrekkelijke stad?

Peter: Ik vind Rotterdam nu al een erg aantrekkelijke stad ja.

De stad verkeert in een positieve, snelle flow. Het tempo van ontwikkelen gaat enorm hard en dat brengt kansen met zich mee voor makers. De skyline ziet er elke dag anders uit.

Robin: Een groot deel van Rotterdam is veel aantrekkelijker geworden. Gewilde stadsdelen bieden goede kansen te voldoen aan de grote vraag naar nieuwe woningen. Door nieuwbouw en transformatie van oude kantoren zijn er plannen voor ruim 3000 woningen, maar dat kost jaren voor die opgeleverd worden.

Peter: Als je Rotterdam vergelijkt met andere steden dan is het ontwikkelgebied enorm. De stad heeft zo’n groot potentieel.

Vincent: De afgelopen tien jaar is Rotterdam een interessante stad geweest om kansen te benutten. Op dit moment is er heel veel geld in omloop en hebben de investeerders, zo kun je wel zeggen zich, op de stad gestort. Die groei maakt de stad aantrekkelijk, maar er schuilt ook een gevaar.

Kun je dat toelichten?

Vincent: Het is meer een zorg die ik heb. Op dit moment zijn er zoveel koopjesjagers. En allemaal zijn ze uit op het hoogste rendement. Dat gaat ten koste van stadsontwikkeling en creativiteit. Rotterdam is op veel vlakken aantrekkelijk, maar op heel veel vlakken ook nog niet. Ga maar eens een wandeling maken van het Schieblock naar Hotel New York. Dat is zeker niet aantrekkelijk. Wat mij betreft zouden we veel meer op hoeken moeten programmeren. We zouden meer gebieden moeten verbinden door stepping stones. Zo zijn steden als Parijs en Barcelona ook ingericht.

Hoe denken jullie daarover, Robin en Peter? Wat zijn de kansen en gevaren voor Rotterdam?

Robin: Een kans voor de een is een gevaar voor de ander. Afhankelijk van het belang dat je hebt. Dit wordt voor een groot deel door de markt en politiek bepaald. Zorgvuldig handelen voor de lange termijn is cruciaal. Vooral als het bebouwing en ingrepen in de buitenruimte betreft.

Een college ‘zit’ vier jaar en dat is voor een aantal aspecten een onzeker gegeven. Colleges hebben voordeel of nadeel van besluiten van hun voorgangers. Goede initiatieven als de City Lounge worden ook door hun opvolgers met een andere politieke signatuur overgenomen. Nu is parkeren in parkeergarages en weghalen van de openbare weg politiek actueel. Ben ik in de basis niet tegen, maar als dat ertoe leidt dat de bewoners in het Centrum niet meer op redelijke afstand van hun huis kunnen parkeren, schiet het zijn doel voorbij.

Peter: Ik ben een vastgoed-adviseur. Ik bemiddel tussen partijen en adviseer bij het verder ontwikkelen van Rotterdam. Bijvoorbeeld door kantoren te transformeren tot woningen en hele gebieden te herontwikkelen. Het centrum bruist, maar we zullen ook moeten uitkijken naar nieuwe ontwikkelgebieden. Zodat de stad van morgen en overmorgen nog steeds aantrekkelijk blijft.

Vincent: Daar sluit ik me wel bij aan. De kansen liggen intussen ook aan de randen van de stad. Het zou mooi zijn als we groter denken dan de binnenstad en meer gaan ontwikkelen als stad binnen de ring. We moeten veel rigoureuzer denken en inzetten op programma en beleving. Bouwen op zich is geen doel en zorgt niet per se voor een betere sfeer. We zouden juist op programma en kwaliteit moeten sturen en op het verbinden. Ik zou bijvoorbeeld heel graag iets willen doen met de westzijde van de Schiedamsedijk als verbindende schakel tussen de Coolsingel en Wilhelminapier.

Hebben jullie tips voor de stad? Wat is er nodig om aantrekkelijk te blijven?

Robin: Het is belangrijk dat we niet vanzelfsprekend aannemen dat wat we nu hebben ook in de toekomst blijft. Gemeente, investeer in het gestructureerd onderhouden van de relaties met stakeholders, want dat gebeurt nu echt te weinig. Dat zijn niet alleen grote bedrijven en instellingen maar ook social media influencers, startende ondernemingen, organisaties die een interessante doelgroep aanspreken en vooral het MKB. Door dat te doen wordt de kans kleiner dat we in de toekomst onaangenaam verrast worden door onverwachte ontwikkelingen. Want dan is er vaak niets meer aan te doen.

Vincent: Mijn tip: laat ons constant verrast worden en zet ook in op werkgelegenheid in leisure en horeca. Creëer hiervoor meer ontmoetingsplekken. Je hebt een visie, een meerjarenplan nodig en vervolgens moet je vasthouden aan de uitvoering van dat beleid. Focus! Rotterdam zit op een positieve golf, dus ik zou zeggen: pak je surfbord en ga surfen voordat we op de volgende golf moeten wachten.

Peter: Ik denk dat je de stad verder brengt door altijd te zorgen dat er voldoende ontwikkelingen plaatsvinden. Door de sfeer goed te laten zijn. Door te zorgen dat de stad bereikbaar blijft en door veiligheid te garanderen. Helaas zijn er ook veel mensen die zich niet altijd even veilig voelen in Rotterdam en ik denk dat we daar ook aandacht aan moeten blijven geven.

Robin: Het MKB is ook voor Rotterdam heel belangrijk. Het staat voor de opgave zich ingrijpend aan te passen om te overleven. Het is van groot belang voor de sfeer op straat. Rotterdam heeft van de G4 (de vier grootste gemeenten van het land, red.) de laagste organisatiegraad van ondernemers. Den Haag onderkent het belang van het MKB en investeert al jaren in een intensief en succesvol ondersteuningsprogramma voor winkelstraten. Rotterdam kan van hun kennis en ervaring profiteren en moet een vergelijkbaar programma opzetten.

 

Terug naar boven

Bekijk meer cijfers

Bekijk het EVR dashboard