Nieuws 15 februari 2019

Toerisme in Rotterdam blijft groeien

De economische impact van toerisme is van grote waarde voor Rotterdam. Ook de zakelijke reisindustrie is een belangrijke markt voor de Maasstad.

In 2018 verwelkomde Rotterdam 1,3 miljoen hotelgasten, dat is een groei van 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral de populariteit in eigen land bleek groot: de Maasstad trok 15 procent meer hotelgasten uit Nederland dan het voorgaande jaar. Ook blijkt uit voorlopige bezoekcijfers dat de stad in 2018 in trek was bij buurlanden België en Duitsland. De helft van het aantal hotelgasten, 53 procent, bestaat uit toeristen uit Nederland zelf. Gevolgd door de Duitse en Belgische toerist, goed voor respectievelijk 8 procent en 6 procent van het aantal gasten.

Het totale aantal hotelovernachtingen was in 2018 ruim 2,1 miljoen; een stijging van 17 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De musea en attracties profiteerden in 2018 van de stijgende populariteit van Rotterdam. De musea zagen het aantal bezoeken toenemen met 15 procent naar 1,5 miljoen bezoeken. De favoriete musea in 2018 waren Kunsthal Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen en het Maritiem Museum Rotterdam. Ook de betaalde attracties bleven met 3,5 miljoen bezoeken onverminderd populair. Net als voorgaande jaren werden Diergaarde Blijdorp, Spido en de Euromast het best bezocht.

Wethouder Said Kasmi (Onderwijs, Cultuur, Toerisme):

‘De economische impact van toerisme is van grote waarde voor Rotterdam, dus deze toenemende populariteit van de stad is goed nieuws. Van de gastvrouw in het hotel, tot de werknemers in de horeca, de taxichauffeurs en de congresorganisator; het zijn banen die profiteren van toerisme. Tegelijkertijd moeten we goed nadenken over de manier waarop we toerisme willen inzetten om de ambities van de stad te verwezenlijken. Het gaat om een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid die past bij het dna van de stad. Daarom werken we aan een Rotterdamse visie op toerisme, waarbij we zowel de stad zelf, de ondernemers in de zakelijke en toeristische bezoekersmarkt, als buitenlandse deskundigen betrekken.’

Zakelijke reisindustrie belangrijke markt voor Rotterdam

Rotterdam blijft ook groeien als zakelijke bestemming. Uit CBS-cijfers blijkt dat bijna de helft van het aantal hotelovernachtingen op conto komt van de zakelijk reiziger. Rotterdam Partners was in 2018 betrokken bij het aantrekken van 24 congressen naar de stad. Samen leveren deze congressen de economie naar verwachting ruim 28 miljoen euro op. De zakelijke reisindustrie is een belangrijke markt voor Rotterdam. Het gemiddelde bestedingspatroon van de zakelijk reiziger ligt hoger dan dat van de vrijetijdstoerist.

Meer nieuws

Terug naar boven

Bekijk meer cijfers

Bekijk het EVR dashboard